盾と矛

ブルーアワーの新譜「The Winter」の7曲目「盾と矛」のアレンジを用意するために、色々なベースとドラムのアイデアを試すために私と河井さんはリハーサルスタジオに入った。

To prepare arrangements for 'tate to hoko', the seventh song on Bluehour's new album 'The Winter', Kazuya and I went into the studio and tried out various bass and drum ideas.


河井さんが曲を弾きながら私はドラムであれこれ試していた。スティック、ブラシ、マレット… もっと重いリズム、もっと軽いリズム… 様々なパターン…

As he'd strum the song, I'd try different things on the drums. Sticks, brushes, mallets... Heavier beats, lighter ones... Several different patterns...


何もピンと来なかった。最後に「ドラムって、要らないかも…」と言い出したのは多分河井さんの方だった。確かにね。

Nothing sounded good. I think it was Kazuya who finally said, "Maybe we don't need drums..." I think he was right.


結局のところ彼のソロ演奏を一発で録ることになった。「惚れ薬」の時と同じく。

In the end, he recorded it live, solo, similarly to 'horegusuri'.


実はベースも伴奏に入っているけれど、気づいてくれなくても全然構わないよ。

There's also a bass guitar in there, but I don't mind if you don't notice it.


「盾」は防衛。「矛」は攻撃。即ち、敵意。その二文字を合わせると「食い違い」を意味する「矛盾」にもなる。

'tate to hoko' means 'shield and halberd'. Defense and attack. Antagonism. There is also a Japanese word that combines these two characters to mean 'contradiction'.


仲が憎悪に化けてしまって崩れていく事実を諦観して受け入れるときの悲しみについての歌詞だと、私は解釈する。

I think the lyrics are about sad resignation to the fact that a relationship is breaking down rancorously.


そんなときはどうしたらいいのだろう。

When that happens, what do you do?


この記事はブルーアワーの新譜のそれぞれの曲についての一連の一環です。気が向いたら今までの記事もご精読ください:

This blog post is part of a series on each track of the new Bluehour album. If your whimsy so dictates, you can read the earlier posts: