bouleversé

2012年末頃にアルバムを出した。すべての楽器を自分でやって完全に「ソロ」のものだった。売るものではなく、欲しいと言ってくれる人だけに無料(ただ)であげていた。今回はアルバムの全トラックをサウンドクラウドにアップしたので良かったら。

I released an album around the end of 2012, a solo effort on which I played all the instruments. I didn't sell it, just gave it for free to anybody who said they wanted it. Now I've put the whole thing up on SoundCloud, so if you're in the mood to listen to it, you can.


なぜ売らなかったかというと、ソロアルバムなのにバンドサウンドになっていることが主な理由だったかな。商品としてライブで再現できないものは売ってもしょうがないと思っていた。今に振り返ってみるとその考え方が理に適ったものでもないかもしれないと思ってきたが。

The reason I didn't opt to sell it was probably mainly because I didn't have a band that could create this sound live, so that to promote the album as such would have been kind of meaningless. Or so I thought at the time. Looking back now, I tend to doubt the validity of that way of thinking...


そしてそんなに自信もなかったと思う。創っている最中は自分でも、これがいいぞこれがいいぞと結構わくわくしていたが、出来上がった瞬間にひどく冷めて、なんでこんなカスみたいな作品に心血を注いで創りやがったろう、と落胆してしまった。そう思う作品は張り切ってプロモートできないね、もちろん。

And also, I didn't really believe in it. While I was making the thing, I was excited about it, and I was sure other people would be too. But the instant it was completed, everything went flat. I couldn't understand why I'd wasted so much time creating such a pointless turd of an album. And if you've lost belief in an album to that degree, of course you can't properly promote it.


僕が今まで出した音源は全部、出したらもう絶対に聴きたくなくなって、1〜2年をおいておかないと落ち着いて聴けなかった。このアルバムもそうだった。今聴き返してみると、記憶に残っていた大嫌い大嫌いという気持ちが、あぁ惜しい、という気持ちに切り替わった。

As with everything I've ever made, after it was finished I couldn't bring myself to listen to this album for a year or two. When I finally did again recently, I decided that I didn't despise it so much as find it lacking. It just falls short.


つまり、そんなに悪くないけど、ちょっと残念。

In other words, it's not that bad, just a bit of a letdown.


白夜予告

 

出したときに感想を教えてくれた一人の友達が「多分音を入れ過ぎてるんじゃない?曲はいいのに」みたいなことを言ってくれた。確かに一曲目の白夜予告の出だしから入っている音が既に多すぎる。当時使っていたスタジオに置いてあった打楽器系のものを、惜しまずに重ねに重ねて伴奏を作ったもの。それでもイントロを何回か聴いているうちに音数の多さに慣れる、僕は。ただ、2番と3番の橋渡しとなっている打楽器のみの間奏はちょっと要らないな。

byakuya yokoku

 

When I shared this album, a friend told me what he thought of it: "The songs are good, but maybe you just packed in too many sounds." Even from the opening of this first song, it's clear now that there's too much going on. I layered on about every drum or percussive instrument that was laying around in the studio I used back then. I don't dislike this sound now, though it takes some getting used to I imagine. But there's one thing: I really didn't need to put in that all-percussion interlude between the second and third sections.


諸行無常

 

こいつもいっぱいいっぱい入れてしまったな。ごたごたしているのは嫌いじゃないが、とっつきにくい音源だろう。1番の一カ所「二分法」の発音を「にぶんほう」ではなく「にぶんぽう」と誤っているのが今も気になってしょうがない。でも二回目のBメロとサビはそれなりにいい感じに出来上がっていたと思うよ。

shogyo mujo

 

This song also has too much stuff in it. Too many clattery sounds. I personally like it, but I'm sure it makes it hard to get into. Also, I made a dumb Japanese pronunciation mistake; see if you can find it. Even so, I think the second bridge and chorus worked out pretty nicely.


aerofoil song

 

ここから英語の曲が続く。ごめんね。ロックシンガーの歌声を持っていないから仕方がないけれど、この曲はもう少し、も〜少しそれっぽい演奏だったら決まったかもしれない。問題はボーカルだな、ほぼ。

aerofoil song

 

I started writing a lot of songs in English a couple of years ago. This song... if only I had a rock singer's voice. Bono or somebody. This song just need a little bit more of a vocal push to become worth listening to.


laudanum song

 

これは、ボーカルをおいておいて、だいたいイメージどおりに出来上がった音源だけれど、グロッケンの不協和音を残しておいたのは正解だったかどうか未だに判らない。歌詞が二人の自殺の話に触れているから、そこに不協和音があってもよいという解釈も可能かな。

laudanum song

 

This song, other than the vocals, worked out basically as I'd envisioned it, but now I wonder if I should have gotten rid of some of the dissonant glockenspiel bits. The lyrics get into a couple of famous literary suicides, so maybe the dissonance is excusable?


heartless bird song

 

良い音源かどうかは言えないが、思ったよりは良い音源になった。強い固定観念を持たずにふざけて音遊びするとたまに成功するかもしれないね。誰かの人生を変えるような曲じゃないけれど、かっこいいところはあるのかもしれない。変拍子は編集の段階で入れた。

heartless bird song

 

I won't say this turned out to be a good song, but it's better than I though it would be. The best approach is not to know what you want, and to just fumble playfully toward a song. This isn't a life-changing work or anything, but maybe there are some cool bits. All the time changes came in at the editing stage.


desperation song

 

ここで派手につまずいたんだ。あわわ。James Blakeをいっぱい聴き過ぎて短絡的にそのかっこよさを真似ようとしているうちに、こんな無念な曲になってしまった。「引き算の美学」が好きだと主張するくせに、今になって聴くともっともっと引き算したくなってしまう。でも一度出来上がったものはそのまま放っておくのが道理だよね。

desperation song

 

Yeah, I screwed this one up. Oops. Listened to too much James Blake and started to imagine I was cool. Too bad, but can't change it now (I refuse to). Here I thought I was a minimalist, but there's way too much stuff jammed into this recording.


意図を叩く

 

この曲は何の計画もなく、ギターやマンドリンをぶらぶらと弾いてそのデータを適当に編集した音源。そのふわふわとした伴奏の上に適当にボーカルを重ねてみた。やっぱり目的地がなければないほど珍道中が起こりやすいね。だが、途中のお化け屋敷みたいな一部は、度を超えていたかな。

ito wo tataku

 

This song was unplanned and improvised. I just played a little nonsense on guitar and mandolin and then went nuts editing. Above all that, I layered some vocals and there you go. It's true after all, when you don't know where you're heading, you'll end up somewhere worth going. But I still doubt whether the spooky-kabuki middle bit wasn't overdoing it quite a bit.


衰亡

 

最後に、「あの曲」を真似て作った曲を、「あの曲」からできるだけ離れるようなアレンジにしておいた。これも「引き算の美学」という方針で作ったつもりの音源なのに今聴き返してみるとやっぱり余計な音が入っている。青いな、僕。

suibo

 

At the end, a song totally 'based on' another song, which I did my best to arrange as differently as possibly from that other song. Another bit of failed minimalism, with way too much stuff thrown in. I guess I've still got a lot to learn.