quos vult perdere dementat

おはよう。昨夜、池袋の鈴ん小屋で出演してきた。岩島のぞみ(ピアノ・サックス・ピアニカ・コーラス)と二重奏の形で演奏した。初めてのデュオだった。

 

遊びに来てくれた皆様、会えて嬉しかった。そしてもちろん、出演させてくれたお店と、共演してくれた他のアーティストさんに、多謝。

good morning. i played a show last night at ringoya in ikebukuro. it was my first show in collaboration with nozomi iwashima, not counting cubic star.

 

those of you who were there, it was a pleasure to see you. and as always, i'm grateful to the venue for having us, and to the other artists who played.

if this is the hurricane, let me in the eye

トップに出た共演者さんはえぐさゆうこ江草啓太さんという二人組。女子ボーカルと三味線とピアノという形で、沖縄音楽の要素を大いに取り入れた、耳に優しいポップス。サイトはこちら

the first to play was a male-female duo called egusa yuko egusa keita. female vocals with shamisen and piano accompaniment. pop music, easy on the ears, with heavy okinawan influences. their site is here.


それで僕ら。当日の曲目とそのコメント:

  1. 逃げ窓
    冒頭に出る歌詞「薬の匂いがする僕の涙」には、語弊があるのかな。岩島はピアニカを吹いてふんわりと雰囲気作りをした。
  2. 象徴的両性具有化儀礼
    岩島のまろやかなピアノがよく似合ったと思う。二人で歌を歌ってみた。
  3. 液体
    こちらも岩島のピアノとの重唱となった。二人の微妙に異なるコード感が重なっていつもの曲が、いつもと違うふうに聞こえて新鮮だった。
  4. 悲しみは知識である
    ピアニカとサックスを両方持って使い分けた岩島は、半狂乱に忙しそうで微笑ましかった。
  5. 不意討ち休日
    ギターとサックスの無計画なフリージャズっぷりは絶対場を白けると思ったら、意外と受けが良かったりしたよう。
  6. 着物と墓穴
    やっとちゃんとしたピアノソロの居場所を空けて、聴き手はほっとしたと思う。前日のライブでこの曲のファルセットをしくじって、今回はリベンジに努めてみた。
  7. 妄想力
    疾走感を来す重なったアルペジオのアレンジをしてみた。
  8. 惚れ薬
    がっつりとしたピアノの伴奏の上に弓で弾いたアコースティックギター、という少し珍しいアレンジにしてみた。

then us. our set list, with commentary:

  1. nigemado
    nozomi added minimal, atmospheric melodica. i'm never sure if the lyrics to this song aren't too easily misinterpreted.
  2. shochoteki
    nozomi's full-bodied piano gave the song depth. we sang this one together.
  3. ekitai
    this one also featured prominent piano. her chord sense and mine are a bit different, which made the song sound pleasantly alien to me.
  4. kanashimi
    nozomi played both melodica and sax (not simultaneously).
  5. fuiuchi kyujitsu
    we messed around with guitar/sax "free" bits which i figured would weird people out, but some folks seemed to like it.
  6. kimono to boketsu
    with space for a proper piano solo, at last. took a second shot at the falsetto bits that i screwed up at the show the night before.
  7. mosoryoku
    we layered arpeggios, going for a delicate momentum.
  8. horegusuri
    emphatic, blues-accented piano with bowed acoustic guitar—a bit of an unusual arrangement.

それでトリを飾ったのはうえはらまさみつさんのデュオ。男子アコギ弾き語りに、もう一人の男子ギター・コーラス。こちらも耳に優しく、古風なフォーク感満載。

and then masamitsu uehara's duo closed the show. male acoustic SSW with a second guitar and harmonies. soft, old-school folk.


僕と岩島には一つの面白い相違点があると思う。

 

僕は練習が大好き。同じことを何度も繰り返してさらううちに、これが最適だと思えるやり方を見出そうとするのが好みだから。

 

一方、岩島は逆に、その場のインスピレーションに駆られ、同じことを二度と弾かないタイプ。いわゆるジャズ系だね。

 

なので一緒に練習するときは、二人の目的はそれぞれ違うと思う。

 

岩島は「何を弾けばいいか」が全く関係なく、ただ「どんな曲か」を把握しようとしているように見える。曲の形状さえ分かれば、それで弾けばいいこと、弾きたいことが自然に湧いてくるみたい。

 

僕の方は、自分だけのときの演奏をどのように適切にくだけたり音を抜いたりするか、岩島が投げてくる音にどのように応答すればいいのか、つまり「岩島に慣れること」が第一の目的であろう。とても慣れていない作業なのだけど、興味深くてやり甲斐も深く感じる。

 

こんな経過の結果は、僕はいいと思った。頼もしくて波長の合った共奏者と一緒に演奏すると楽しい、リスナーにもその楽しさが伝わると信じる。

 

岩島は僕よりずっと演奏が巧妙なのだ。自分より上手な人と一緒に演奏すると刺激になって伸びると思う。(不思議にも、自分より上手な人と一緒には、決してやらない音楽家も世の中にいる。それはどうだろうな。)

nozomi and i approach practice differently.

 

i practice music in a repetitive way, in order to find and polish what seems one best way of doing it. but with nozomi, as you'd expect from a jazz musician, performance is about momentary inspiration. so when we practice together, we're really doing two different things.

 

in my view, for her the question of what to play is immaterial. she simply needs to discover the form and feel of the song, and then what she wants or needs to play will naturally come into focus.

 

for me, who when playing solo have to create the entire song, the question is, what to omit, what to break apart, how to respond to the unexpected sounds nozomi lobs to me. in other words, i have to get used to her presence. i'm unpracticed at this sort of thing, but it's an interesting and meaningful operation.

 

i think this has resulted in some good music. when you get a chance to play with someone capable, who's tuned in and on whom you can rely, it's a joy, and i think that joy is transmitted to the listener.

 

nozomi is a much more highly skilled musician than me. when you play with someone better than you, it spurs you to improve. (bizarrely, there are musicians out there who decline to collaborate with anyone they feel is more skillful than them. what a waste.)


さて。次の岩島とのライブはまだ決まっていないが、僕のソロ演奏なら今月の15日にある。当日は掛け替えのないアーティスト、不知火庵くんも出演する。詳しくはこっち

 

そして今月の25日に梯子ノ上デはイベントに参加し、そこで新譜を先行発売する予定。アルバムの本当の発売日は9月末だけど、一足先に、そして特別価格で若干安くて買えるよ。ライブの詳細は梯子サイトへ

so anyway. i don't know when nozomi and i will play our next show together, but my next solo show is on the fifteenth of this month. the incomparable iori shiranui is also on the bill. details here.

 

and then on the twenty-fifth, hashigo will join an event in kita-sando. at that show, we'll unveil our new album, which won't be in stores in tokyo until the end of september. details are on the hashigo site.


そして最後に、最近気になったいくつかの楽曲を転載。

and finally, for your divertissement, a few unrelated songs.