johnny bright incident

七針でライブをしてきた。お店に多謝。

 

そして遊びに来てくれた皆さんにも感謝。みんなに会えて嬉しかった。

 

共演してくれたUccelliさんとYour Last Chickenさんにも多謝。

hacchobori riverside

played a show at nanahari. thanks to the venue for having me.

 

thanks also to everybody who came out. it was wonderful seeing you all.

 

and much thanks to Uccelli and Your Last Chicken for agreeing to play the show.


いやぁ、素敵な夜だった。いやぁ、飲み過ぎたんだ。

man, it was a fine evening. man, i drank too much.


僕の誕生日に近い日に企画したライブ。歳をとるのは別にいいんだけれど、祝うのはあまり好きじゃない。祝福恐怖症、かな。昨日みたいなライブで記念するのはやはり一番ベストだったと思う。こんな僕を甘やかしてくれた皆さん、心より感謝してます。(うわぁ恥ずかしい、この文章。)

i planned the show to roughly coincide with my birthday. getting older is no big deal, but i've never enjoyed celebrating it. this was maybe the best way i could have done it. my heartfelt gratitude goes to everybody who took the time to come out and indulge me.


曲目:

  1. ややこしい(YouTubeで試聴可
  2. 妄想力(YouTubeで試聴可
  3. 象徴的
  4. 別の人になる(SoundCloudで試聴可
  5. 悲しみは知識である
  6. aerofoil song
  7. 不正データ(YouTubeで試聴可
  8. laudanum song

my set list:

  1. yayakoshii (listen on YouTube)
  2. mosoryoku (listen on YouTube)
  3. shochoteki
  4. betsu no hito ni naru (listen on SoundCloud)
  5. kanashimi ha chishiki de aru
  6. aerofoil song
  7. fusei data (listen on YouTube)
  8. laudanum song

午前から別のライブもあった。二子玉で梯子ノ上デの、四時間の鉄人演奏。おかげで声帯がかなり滅びてしまった。あわわ。

before the show, i actually played another, 4-hour show with hashigo in nikotama. thanks to that, the old voicebox was pretty ragged by the end of the evening. oops.


Uccelliさんの演奏はピアノとパソコン上のノイズやサンプルを使った音のコラージュ。このサイトで彼がやる音楽を試聴できるよ。でも本当は色々やってるアーティストさん。一昔彼は「不知火兄貴」という別名で、僕と不知火庵くんが創ったCDで録音と編集(それは「プロデュース」というよね)をしてくれたんだ。そのCDより「ややこしい」という一曲のリンクは以上の曲目のところに貼ってあるよ。

Uccelli did a sound collage set, mixing piano with computer-based samples, noise, etc. you can check out this site to hear examples of what he does, but really he does lots of different stuff. back in the day, under a different name, he helped record and edit ("produced", i suppose you'd say) a CD i did with iori shiranui. one of the songs off of it called "yayakoshii" is linked to above.


Uccelli
Uccelli

Your Last Chickenさんはアコースティックな三重奏。三人とも褒め称えるべき音楽家。感性、アレンジ、作曲、才… 全てが格別なんだ。編成は男子ボーカル兼ギター、マルチ・インストラメンタリスト(チェロ、バイオリン、ギターなど)兼コーラス(男子)、ドラム/パーカッション兼コーラス(女子)。地味に絶妙。チキンさんのMySpaceはこちらで、ブログはこちら

Your Last Chicken is an acoustic-based trio. i can't praise these musicians enough. their taste, their arrangements, their songwriting, their musicianship... all impeccable. the lineup is male vocalist & acoustic guitar, multi-instrumentalist (guitar, cello, violin, etc.) who also sings backup (male), and percussionist/drummer who also sings backup (female). subdued and excellent. their MySpace is here, and their blog is here.


Your Last Chicken
Your Last Chicken

イベントを記念するため、カバー曲入りのCDを制作し、来てくれた方々にただで配った。昨日一日だけのものだった。いつかこういう試みをまたするかも知れない。人に何かを差し上げることができると好い感じ。そして一日に限ると気持ちが濃くなる気もする。

 

特に現代には、音楽は基本的に得易くなり過ぎてると思う。得易いものはそのぶん価値が下がる。一曲、それとも一つのアルバムが一日だけ存在してそれから消えるというのは、それこそ「音楽」の本質に近いものだと思う。音楽はその瞬間その瞬間、鳴っては消える、鳴っては消えるというものだから。

 

極論すれば、新曲を書いて、事前にいついつの日に一度だけ公演してそれから二度と聴けないよと告知するのもありだと思う。人生に一度だけこれが聴けると分かっていると、いっそ念を入れて聴こうとするのだろう。そんなに大した曲じゃなくても、強制的に希少価値を加えると聞き手にとって曲の良ささえ上がるかも知れない。かな。つまり「良さ」は曲そのものに属するのではなく、聞き手の捉え方によって定まるもの、という若干怪しい発想。

 

そんな場合は多分、お客に録音を録らないように頼むと思う。(その辺はみんな自由だけれどね。)なぜかというと、著作権的に束縛したかったりするんじゃなくて、ただ録音によりまた聴けるという可能性があるとその時その経験の価値がいくぶん失われると思って。

 

この考え方はやっぱりちょっと違うか。

to mark the event today, i recorded a CD of cover songs to give to everybody who came. it was only available for the one day. this is an experiment i may repeat some time. it feels good to be able to give something to people. and i feel that limiting it adds feeling to it.

 

in general, it seems to me that, especially in our time, music has become too easy to come by. things that come easy are valued that much less. having songs or even whole albums that will only exist for a short time, even just a day, and then vanish again, seems closer to what music fundamentally is — it happens and disappears instant by instant.

 

i can imagine, for example, writing a song and announcing that i'll only play it one time in front of people, on such and such a day, and that it won't ever be recorded or otherwise made public. if you knew you were only going to hear something once in your life, you'd fully take it in — at least that's the theory. even if the song weren't all that great, it'd become a better song in listeners' perception by virtue of scarcity (maybe).

 

in such a situation i think i'd ask people not to record the performance (though in principle i suppose they'd be free to if they chose). it's not that i'd want to choke it off or restrict things, but rather that, with recording introducing the possibility of listening again later, the experience itself wouldn't be as valuable.

 

or is this whole line of thinking too weird?


と〜にかく。近々のライブは:

  • 10/29 キュービックスターの新メンバーお披露目ライブ
  • 10/31 デール単独演奏(弾き語り)
  • 11/11 梯子ノ上デのライブ

詳しくは当サイトのスケジュールページから飛べるよ。

 

n-e-way. upcoming shows include:

  • october 29: cubic star (first show with new members)
  • october 31: me, solo
  • november 11: hashigo no ue de

for details, the schedule page is over here.


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